Jak podają statystyki Holenderskiej Izby Handlowej w 2007 roku 102 tysiące osób rozpoczęło własne przedsiębiorstwo. I choć liczba Polaków rejestrujących własną widzialność zmalała o 33% w stosunku do roku 2006, to i tak w 2007 roku 2.240 osób założyło własną firmę jako tzw. niezależny bez personelu (ZZP'er, czyli zelfstandige zonder personeel). Zazwyczaj osoby prowadzące tego typu działalność nie posiadają personelu i funkcjonują jako tzw. eenmanzaak, czyli jednoosobowa firma, choć zatrudnienie personelu jest także możliwe. Ze względu na największą popularność tej formy dzialności wśród polskich przedsiębiorców, opiszę jakie wymagania należny spełnić, aby rozpocząć własny eenmanzaak.
Rejestracja własnego przedsiębiorstwa składa się z dwóch etapów. Najpierw trzeba zarejestrować firmę w Handelregister, a następnie w Belastingdienst. Obu tych formalności można dokonać w Kamer van Koophandel (KvK). Od 31 marca bieżącego roku KvK daje możliwość rozpoczynającym przedsiębiorcom równoczesnego zarejestrowania firmy (tzw. gemeenschappelijke inschrijving).
1. Zarejestruj działalność w KvK.
Aby zarejestrować eenmanzaak należny zgłosić się osobiście do najbliższej siedziby KvK z:
- ważnym dokumentem tożsamości (możne to być: paszport, holenderskie prawo jazdy bądź polski dowód osobisty) ,
- wyciąg z rejestru mieszkańców z Urzędu Gminy (uittreksel uit Gemeentelijke Basisadministratie), który wymagany jest jako podstawowe źródło informacji do wypełnienie formularza zgłoszeniowego.
I choć ten zestaw dokumentów jest wystarczający do rejestracji, w wyjątkowych przypadkach KvK możne zarządać dodatkowych dokumentów, na przykład zezwolenia na sprzedaż żywności (zależny to od rodzaju rozpoczynanej działalności). Z rejestracja w Handelregister wiążą się także roczne koszty, których wysokość zależny od lokalizacji przedsiębiorstwa. Dla przykładu podam, iż w Amsterdamie roczny podatek za rejestracje w Handelregister dla jednoosobowej firmy wynosi 36,80 euro. Suma ta możne być nieco wyższa lub niższa w innych prowincjach.
2. Zgłoś działalność w Urzędzie Podatkowym.
Następnie należny zgłosić swoje przedsiębiorstwo w Urzędzie Podatkowym (Belastingdienst), co można uczynić w KvK poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza. Dodatkowe dokumenty nie są wymagane.
Warto jednak przygotować się przed pójściem do KvK i mieć gotowe dane dotyczące przyszłej firmy, takie jak: nazwa, branża, zakres świadczonych usług, adres siedziby przedsiębiorstwa. Dane te trzeba uzupełnić w formularzu rejestracyjnym do Handelregister, a dodatkowe informacje o rodzaju podatku czy ubezpieczenia należny uzupełnić w formularzu zgłoszeniowym do Urzędu Podatkowego.
Formularze są dostępne na stronie KvK pod adresem www.kvk.nl i warto się z nimi zapoznać, aby niepotrzebnie nie przedłużać załatwiania formalności, które przy dobrym przygotowaniu zainteresowanego oraz w miarę sprawnej pracy urzędników KvK trwają niespełna 2 godziny. Czas oczekiwania na wprowadzenie danych do rejestru oraz zgłoszenie w Urzędzie Podatkowym wynosi około tygodnia.
Po rejestracji firma posiada dwa numery:
- KvK- nummer, czyli numer potwierdzający wpis do Handelregister, a także
- BTW-identificatienummer, czyli numer podatkowy od podatku obrotowego (omzetbelasting).
Ważną informacją dla wszystkich obecnych i przyszłych właścicieli własnych działalności jest zmiana przepisów regulujących obowiązek rejestracji. Do 1 lipca 2008 roku wykonawcy niektórych tzw. wolnych zawodów (na przykład: architekt czy dziennikarz), którzy pracowali na bazie free lance, byli zwolnieni z rejestracji w Handelregister, co ulegnie zmianie i wszyscy wykonawcy jakichkolwiek usług, będą musieli być zapisani w Handelsregister. Wszyscy niezarejestrowani przedsiębiorcy otrzymają list z KvK informujący o obowiązku rejestracji, co musi się odbyć przed 31 grudnia 2009 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz