17 lutego 2009

Zasiłek chorobowy

O zasadach przyznawania zasiłku chorobowego pracownikom z kontraktem na czas określony oraz nieokreślony

Osoby pracujace w Holandii podlegaja szeregowi ubezpieczen pracowniczych. Pracodawca jest odpowiedzialny za odprowadzanie skladek z pensji pracownika i przekazywanie ich do Urzedu Skarbowego (Belastingdienst). Wysokosc skladek nie jest taka sama dla kazdego i zalezy od osobistych dochodow. Prawo holenderskie przewiduje nastepujace formy ubezpieczen pracowniczych: na wypadek choroby (ZW), zwolnienia (WW), niezdolnosci do pracy (WAO), niezdolnosci do pracy i powrotu do pracy (WIA), urlopu macierzynskiego (WAZO). W dzisiejszym cyklu "Polacy a prawo holenderskie" przedstawiamy ubezpieczenie na wypadek choroby (Ziektewet-ZW). Nawet najlepszemu pracownikowi zdaza sie chorowac. W niektorych przypadkach choroba nie ustepuje po kilku dniach czy nawet tygodniach a pracownik w czasie jej trwania ma prawo do wynagrodzenia. Pierwszym warunkiem otrzymania zasilku chorobowego jest posiadanie legalnej pracy, ktora potwierdzona jest kontraktem. Bez wzgledu na rodzaj kontraktu: stalego czy tez na czas okreslony, kazdy pracownik ma prawo do otrzymania zasilku chorobowego. Choc w obu przypadkach obowiazuja nieco inne procedury.

Zasilek chorobowy pracownika z kontraktem na czas nieokreslony.

Pracownik pozostajacy w stalym stosunku pracy z pracodawca, w trakcje choroby musi wspolpracowac z pracodawca oraz lekarzem (bedrijfsarts), aby w jak najszybszym czasie wrocic do pracy. Czasami zdarza sie, ze pracownik nie jest w stanie wykonywac pracy tak jak to robil dotychczas. W takiej sytuacji pracowdawca jest zobowiazany do dostosowania sie do nowych mozliwosci pracownika, na przyklad poprzez zmniejszenie wymiaru godzin pracy czy zmniejszenie obciazenia wykonywanej pracy. Jesli, ze wzgledu na chorobe, pracownik nie moze wrocic na wykonywane stanowisko, pracodawca jest zobowiazany do znalezienia innej- odpowiedniej posady dla pracownika, ktora ten musi zaakceptowac. Jesli dotychczasowy pracodawca nie jest w stanie zapewnic pracownikowi odpowiedniego zajecia we wlasnym zakladzie, powinnien znalezc dla niego odpowiednie miejsce w jednym z tzw. zakladow reintegracyjnych (re-integratiebedrijf), ktory dostosowany jest do potrzeb pracownika, obraniczonego w wykonywaniu pracy ze wzgledu na chorobe. W trakcie trwania choroby (nie dluzej niz 2 lata) pracownik otrzymuje wynagordzenie, ktore odpowiada 85% otrzymywanej do tej pory pensji (czesto pracodawcy w pierwszym roku choroby wyplacaja 100% dotychczasowej pensji a w drugim roku 70%). W czasie trwania choroby pracodawca nie ma prawa zwolnic chorego pracownika. Zasada ta nie stosuje sie do chorego, ktory nie wspolpracuje z pracodawca w celu powrotu do wykonywania zawodu. Po uplywie dwoch lat, pracodawca nie ma obowiazku wyplacania zasilku chorobowego pracownikowi. Jesli osoba nadal jest chora przechodzi pod opieke Agencji Opieki Spolecznej, ktora decyduje o przyznanie jej zasilku chorobowego.

Zasilek chorobowy dla pracownika z kontraktem na czas okreslony.

Pracownik z kontraktem na czas okreslonony podlega obowiazkowi wspolpracy z pracodawca w celu przywrocenia go do pracy. Obowiazuja przy tym identyczne procedury jak w przypadku pracownikow z kontraktem na czas nieokreslony. W czasie choroby pensja zostaje wyplacana przez pracodawce w 70%, chyba ze inne postanowienia zawarte sa w CAO (80%, 90%, czy nawet 100% pensji). Jesli kontrakt chorego pracownika sie konczy, jego pracodawca moze zdecydowac o nieprzedluzeniu go. Jesli pracownik nadal jest chory pracodawca zglasza go w Agencji Opieki Spolecznej (Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen- UWV: www.uwv.nl ), ktora decyduje czy dana osoba ma prawo do otrzymywania zasilku chorobowego (Ziektewetuitkering- ZW). Natomiast jesli osoba jest juz zdrowa, a kontrakt nie zostal przedluzony, osoba moze zlozyc wniosek w Urzedzie Pracy (Centrum voor Werk en Inkomen- CWI: www.werk.nl ) o zasilek dla bezrobotnych (WW-uitkering) a CWI zdecyduje czy sie danej osobie nalezy.

3 komentarze:

  1. Anonimowy5/11/09 03:29

    pracuje przez agencje pracy.po zwolnieniu lekarskim udalam sie do pracy ale zostalam zwolniona?czy tak mozna

    OdpowiedzUsuń
  2. pracowałem legalnie w holandi po miesiącu zachorowałem i przesłałem do pracodawcy polskie zwolnienie lekarskie obecnie nie pracuje juz w tej firmie ale wynagrodzenia chorobowego nie otrzymałem tylko świadectwo pracy z dniem poprzedzajacym zwolnienie czy w tej sprawie ktos może mi pomóc dziękuje z góry!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam umowę na czas nieokreślony i miałem wypadek w Holandii w zakładzie pracy 21 maja berzącego roku. Byłem w szpitalu w Holandii gdzie zawiuzł mnie szef biura, gdzie miałem zrobione wstępne badania chcieli mnie zostawić 3 dni na obserwację z czego zrezygnowałem bo nie miałem pewności do ubezpieczenia mimo zapewnień szefa, po tygodniu wróciłem do domu w ciężkim stanie, nie było przewozu do Polski. Od wtedy przebywam na chorobowym w Polsce a biuro nie wypłaca mi żadnego zasiłku. Nie wiem co mam z tym zronić aby dostać jakiekikolwiek zasi łek chorobowy lub odszkodowanie.Szef od wszystkiego rence umywa. Prosił bym o pomoc prawna lub adres jukiegoś biura które by mi pomogło.

    OdpowiedzUsuń